STU Mål

📇 Min UV-plan
Emne
Tema
Indhold
Plan
Gem altid materialerne på din computer

Botræning
Faglige målSociale målPersonlige mål
Eleven kan:
– identificere og anvende grundlæggende hygiejneprincipper i daglige rutiner.
– genkende og anvende basale madlavningsfærdigheder for at forberede enkle måltider.
– forstå og håndtere grundlæggende økonomiske begreber, såsom budgettering af indkomst og udgifter i forhold til daglige behov.
– genkende og anvende sikkerhedsforanstaltninger i hjemmet, herunder brandsikkerhed og førstehjælp.


Eleven kan:
– kommunikere effektivt med andre om daglige behov og ønsker.
– samarbejde med andre for at løse enkle opgaver og udføre fælles ansvarsområder i hjemmet.
– identificere og respektere forskelle mellem individuelle og fælles behov i et fællesskab.
– demonstrere konfliktløsningsfærdigheder og udtrykke følelser på en konstruktiv måde.
– opsøge venskaber, samvær og hygge.


Eleven kan:
– udvise selvstændighed ved at udføre grundlæggende opgaver uden væsentlig støtte.
– udvikle og opretholde personlige rutiner for at styrke en sund livsstil.
– identificere personlige styrker og svagheder og arbejde på at forbedre sig selv.
– vise en positiv selvopfattelse og værdighed i håndtering af daglige udfordringer.

Byggeri og bolig
Faglige målSociale målPersonlige mål
Eleven kan:
– identificere og anvende grundlæggende begreber inden for byggeri og boligindretning.
– demonstrere kendskab til basale byggematerialer og deres anvendelse.
– læse og forstå enkle byggetegninger og grundplaner.
– udføre simple målinger og beregninger i forbindelse med byggeprojekter.
– identificere og forklare grundlæggende byggeteknikker og konstruktioner.
Eleven kan:
– samarbejde effektivt i en gruppe under praktiske opgaver.
– kommunikere klart og tydeligt omkring egne ideer og løsningsforslag.
– give og modtage konstruktiv feedback i en positiv og respektfuld tone.
– demonstrere ansvarlighed ved at overholde deadlines og bidrage aktivt til fælles opgaver.
– udvise empati og lytte aktivt til andres synspunkter og behov.

Eleven kan:
– udvise selvstændighed ved at tage initiativ og løse opgaver uden konstant opsyn.
– kan vise nysgerrighed og interesse for nye trends og udviklinger inden for byggeri og boligindretning.
– håndtere frustration og udfordringer ved at fastholde en positiv attitude og søge løsningsorienterede tilgange.
– reflektere over egne styrker og svagheder og arbejde målrettet på personlig udvikling.
– demonstrere en bevidsthed om bæredygtighed og miljøhensyn i forbindelse med bygge- og indretningsopgaver.

Computer og medier
Faglige målSociale målPersonlige mål
Eleven kan:
– Identificere og anvende grundlæggende computerterminologi.
– Bruge en computer til at oprette, gemme og åbne filer.
– Demonstrere grundlæggende forståelse af styresystemet og filsystemet.
– Udføre enkle opgaver i tekstbehandling, som at oprette og redigere dokumenter.
– Forstå grundlæggende principper for internetbrug, herunder at navigere på websider.
– Anvende grundlæggende programmeringstermer og begreber.
– Demonstrere kendskab til grundlæggende digital billed- og videoredigering.
– Identificere og forstå grundlæggende it-sikkerhedskoncepter.
Eleven kan:
– Samarbejde med andre i løsningen af computer- og medieopgaver.
– Demonstrere god digital kommunikationsetikette.
– Hjælpe klassekammerater med at løse it-relaterede udfordringer.
– Respektere andres intellektuelle ejendom online.
– Arbejde effektivt i grupper ved brug af digitale værktøjer.
– Give og modtage konstruktiv feedback på digitale projekter.





Eleven kan:
– Demonstrere selvstændighed i brugen af computere og digitale medier.
– Vise interesse for at lære nye it-færdigheder og teknologier.
– Udtrykke sig klart og effektivt ved hjælp af digitale kommunikationsværktøjer.
– Demonstrere ansvarlighed i forhold til tid og opgavehåndtering inden for computer- og mediearbejde.
– Vise nysgerrighed og kreativitet ved at eksperimentere med digitale værktøjer.
– Opbygge en positiv holdning og selvtillid i forhold til brugen af computere og medier.




Kundeservice
Faglige målSociale målPersonlige mål
Eleven kan:
– Identificere og anvende grundlæggende begreber og principper inden for kundeservice.
– Demonstrere kendskab til virksomhedens produkter/tjenester og kunne formidle denne viden til kunder.
– Anvende basale kommunikationsfærdigheder, herunder telefonisk og skriftlig kommunikation, for at besvare kundehenvendelser.
– Lære og bruge virksomhedens it-systemer og software til registrering og opfølgning af kundehenvendelser.
– Udføre enkle problemløsningsopgaver og afdække kundens behov for at yde tilfredsstillende service.
Eleven kan:
– Samarbejde effektivt med kolleger for at løse kundeudfordringer og sikre en ensartet kundeoplevelse.
– Demonstrere empati og forståelse over for kundernes behov og bekymringer.
– Håndtere konfliktsituationer konstruktivt og professionelt.
– Udveksle information og feedback med kolleger for at forbedre teamets samlede performance.
– Arbejde proaktivt med at opretholde en positiv atmosfære og et samarbejdsvilligt miljø på arbejdspladsen.
Eleven kan:
– Demonstrere ansvarlighed og pålidelighed i forhold til arbejdsopgaver og deadlines.
– Udvikle og vedligeholde gode tidsstyringsfærdigheder for at håndtere flere kundehenvendelser samtidigt.
– Vise en positiv holdning og engagement i arbejdet for at skabe en behagelig kundeoplevelse.
– Kontinuerligt forbedre egne færdigheder og viden inden for kundeservice gennem læring og feedback.
– Reflektere over egen præstation og være åben for personlig udvikling for at styrke professionelle kompetencer.

Landbrug og natur
Faglige målSociale målPersonlige mål
Eleven kan:
– identificere og navngive grundlæggende landbrugsafgrøder og dyrearter.
– anvende basale principper for jordforvaltning og plantevækst.
– udføre enkle landbrugsopgaver som såning, høstning og dyrepleje under vejledning.
– forstå og anvende grundlæggende landbrugsteknikker og -værktøjer.
– forklare de basale trin i fødevareproduktionen fra jord til bord.
Eleven kan:
– samarbejde med andre i landbrugsmæssige opgaver og projekter.
– kommunikere effektivt om landbrugsrelaterede emner med både fagfolk og interessenter.
– demonstrere respekt for naturen og miljøet i landbrugspraksis.
– arbejde i teams og bidrage aktivt til gruppearbejde.
– udvikle og opretholde sunde relationer med kolleger og andre aktører i landbrugssektoren.
Eleven kan:
– udvise ansvarlighed og pålidelighed i udførelsen af landbrugsopgaver.
– vise interesse og engagement i at lære om bæredygtige landbrugspraksisser.
– håndtere udfordringer og problemer med vedholdenhed og kreativitet.
– udvikle en bevidsthed om egen rolle i landbrugssektoren og personlig værdi for lokalsamfundet.
– demonstrere etisk adfærd og overholde sikkerhedsstandarder i arbejdet inden for landbrug og natur.

Mad og køkken
Faglige målSociale målPersonlige mål
1. Grundlæggende madlavningsfærdigheder
– Eleven kan:
– Håndtere og anvende køkkenredskaber korrekt.
– Forberede enkle retter baseret på opskrifter.
– Anvende grundlæggende teknikker som skæring, hakning og stegning.
2. Hygiejne og fødevaresikkerhed
Eleven kan:
– Demonstrere viden om vigtigheden af god personlig hygiejne i køkkenet.
– Anvende korrekte procedurer for opbevaring og håndtering af fødevarer.
– Identificere og undgå krydskontaminering i køkkenet.






1. Samarbejde i køkkenet
Eleven kan:
– Arbejde effektivt i grupper for at forberede måltider.
– Dele opgaver og ansvar med andre i køkkenet.
– Give og modtage konstruktiv feedback i en gruppesituation.
2. Kommunikere om madlavning
Eleven kan:
– Udtrykke sig klart om ingredienser, opskrifter og teknikker.
– Lytte aktivt til andre for at forstå deres ideer og input.
– Forklare egne valg og beslutninger i forhold til madlavning.




1. Planlægge og organisere i køkkenet
Eleven kan:
– Oprette en simpel madplan for en uge.
– Organisere indkøb af ingredienser og planlægge tilstrækkelige mængder.
– Demonstrere evnen til at arbejde effektivt med tidsstyring i køkkenet.
2. Udvikle kreativitet og nysgerrighed
Eleven kan:
– Eksperimentere med smagskombinationer og ingredienser.
– Vise interesse for forskellige køkkentraditioner og madkulturer.
– Tør prøve nye opskrifter og tilpasse dem efter egne præferencer.
3. Håndtere udfordringer og fejl
Eleven kan:
– Takle uforudsete problemer i køkkenet med ro og beslutsomhed.
– Lære af fejl og bruge dem som en mulighed for personlig vækst.
– Demonstrere vedholdenhed i arbejdet med at forbedre madlavningsfærdigheder.

Metal og industri
Faglige målSociale målPersonlige mål
1. Eleven kan identificere og anvende grundlæggende metal- og industriteknikker:
– Måle og markere materialer korrekt.
– Anvende håndværktøj og maskiner sikkert og effektivt.
2. Eleven kan forstå og tolke tekniske tegninger:
– Identificere symboler og mål på tekniske tegninger.
– Overføre information fra tegninger til praktisk arbejde.
3. Eleven kan udføre enkle svejse- og lodningsopgaver:
– Anvende sikkerhedsprocedurer ved svejsning og lodning.
– Udføre grundlæggende svejse- og lodningsopgaver med nøjagtighed.
1. Eleven kan samarbejde effektivt i et team:
– Bidrage konstruktivt til gruppediskussioner.
– Respektere andres ideer og bidrag.
2. Eleven kan kommunikere klart og præcist:
– Udtrykke sig tydeligt både mundtligt og skriftligt.
– Give og modtage konstruktiv feedback.
3. Eleven kan løse konflikter konstruktivt:
– Identificere og håndtere konflikter på en professionel måde.
– Arbejde mod fælles løsninger og forståelse.
1. Eleven kan demonstrere ansvarlighed og pålidelighed:
– Møde deadlines og opfylde arbejdsforpligtelser.
– Tage ansvar for egne handlinger og beslutninger.
2. Eleven kan vise initiativ og selvstændighed:
– Tage aktiv del i opgaver uden at vente på instruktioner.
– Identificere og løse problemer proaktivt.
3. Eleven kan håndtere stress og pres:
– Bevare roen under tidspressede situationer.
– Anvende stresshåndteringsstrategier ved udfordrende opgaver.

Miljø og genbrug
Faglige målSociale målPersonlige mål
Eleven kan:
– identificere og klassificere forskellige typer affald og genkende deres miljømæssige påvirkninger.
– forklare grundlæggende principper for genanvendelse og genbrug og identificere genanvendelige materialer.
– udføre simpel affaldssortering i overensstemmelse med gældende regler og retningslinjer.
– demonstrere grundlæggende viden om bæredygtige produktionsmetoder og materialer.
– anvende simple metoder til at reducere og minimere affaldsmængder i hverdagen.
Eleven kan:
– samarbejde effektivt i grupper for at løse opgaver og projekter relateret til miljø og genbrug.
– udveksle ideer og information konstruktivt med klassekammerater og lærere.
– demonstrere respekt for andres synspunkter og erfaringer, især i forhold til miljømæssige spørgsmål.
– deltage aktivt i diskussioner om miljøansvar og bevidst forbrug.
– præsentere og formidle miljøvenlige praksisser og genbrugsinitiativer til forskellige målgrupper.
Eleven kan:
– udvikle personlige vaner og rutiner, der understøtter bæredygtige livsstilsmuligheder.
– demonstrere ansvarlighed ved at efterleve regler og retningslinjer for affaldssortering og genbrug.
– vise bevidsthed om sit eget miljøaftryk og identificere måder at reducere det på.
– udvise initiativ ved at deltage i frivillige aktiviteter eller projekter, der fremmer miljøbevidsthed og genbrug.
– reflektere over personlige holdninger og værdier i forhold til miljømæssige spørgsmål og tilpasse dem for at støtte bæredygtige praksisser.

Motor og mekanik
Faglige målSociale målPersonlige mål
1. Grundlæggende Motorteknik.
 Eleven kan:
– Identificere og forklare grundlæggende motordele og deres funktioner.
– Udføre enkle vedligeholdelsesopgaver på en motor, såsom olieskift og luftfilterudskiftning.
2. Mekaniske Principper.
Eleven kan:
– Anvende elementære mekaniske principper til at forklare bevægelse, kraft og energi i et mekanisk system.
– Demonstrere kendskab til grundlæggende mekaniske værktøjer og deres korrekte anvendelse.
3. Diagnoseteknikker.
Eleven kan:
– Identificere almindelige motorproblemer og udføre en basal fejlfinding.
– Anvende enkle diagnoseværktøjer til at identificere fejl i mekaniske systemer.

1. Samarbejde i et Team.
Eleven kan:
– Arbejde effektivt som en del af et team for at løse opgaver og udfordringer.
– Bidrage konstruktivt til gruppediskussioner omkring løsninger og problemstillinger.
2. Kommunikation.
Eleven kan:
– Udtrykke sig klart og tydeligt omkring tekniske emner i både skrift og tale.
– Lytte aktivt og forstå andres synspunkter og bidrag.
3. Konflikthåndtering.
Eleven kan:
– Håndtere konflikter konstruktivt og finde løsninger i samarbejde med andre.
– Demonstrere evnen til at løse uoverensstemmelser og bevare et positivt arbejdsmiljø.

1. Ansvarlighed.
Eleven kan:
– Tage ansvar for egne opgaver og forpligtelser i uddannelsen.
– Demonstrere pålidelighed og punktlighed i opgaveaflevering og mødedeltagelse.
2. Selvstændig Læring.
Eleven kan:
– Vise interesse for at lære nyt og demonstrere evnen til selvstændig research.
– Identificere egne læringsbehov og træffe initiativ til at dække disse behov.
3. Kvalitetsbevidsthed.
Eleven kan:
– Stræbe efter høj kvalitet i udførelsen af opgaver og projekter.
– Vurdere og forbedre egne arbejdsresultater gennem refleksion og feedback

Musik
Faglige målSociale målPersonlige mål
Eleven kan:
– identificere grundlæggende musikalske begreber som takt, toneart og rytme.
– genkende og navngive de mest almindelige musikinstrumenter og deres lyde.
– skelne mellem forskellige musikgenrer og beskrive kendetegnene ved dem.
– deltage i enkle musikalske aktiviteter som at synge enkle sange, spille lette rytmer på instrumenter eller klappe takter.

Eleven kan:
– samarbejde med andre i musikalske aktiviteter og lytte aktivt til andres bidrag.
– udtrykke sig kreativt og respektere andres idéer og udtryksformer.
– give og modtage konstruktiv feedback i en gruppesammenhæng.
– deltage aktivt i fællesskabet og bidrage til at skabe en positiv og inkluderende atmosfære.

Eleven kan:
– udtrykke egne følelser og oplevelser gennem musik og kunstneriske udtryksformer.
– udvikle en personlig interesse for og engagement i musik og kunst.
– håndtere udfordringer og fejltagelser i musikalske aktiviteter med vedholdenhed og optimisme.
– reflektere over egne præstationer og sætte personlige mål for musikalsk udvikling.

Rengøring
Faglige målSociale målPersonlige mål
Eleven kan:
– Identificere og anvende relevante rengøringsmidler og redskaber korrekt.
– Udføre grundlæggende rengøringsopgaver, herunder støvsugning, gulvvask, og overfladerengøring.
– Kende og følge hygiejnestandarder og procedurer inden for rengøring.
– Organisere og prioritere rengøringsopgaver for effektivt tidsforbrug.
– Genkende og håndtere forskellige typer affald på en miljøvenlig måde.
Eleven kan:
– Samarbejde konstruktivt med kollegaer og overordnede for at opnå fælles rengøringsmål.
– Demonstrere effektiv kommunikation med kunder, kollegaer og ledelse.
– Udtrykke sig høfligt og respektfuldt over for andre i arbejdssammenhæng.
– Vise ansvarlighed ved at anerkende og håndtere feedback konstruktivt.
– Bidrage til et positivt arbejdsmiljø ved at udvise samarbejdsvilje og fleksibilitet.
Eleven kan:
– Demonstrere selvstændighed og pålidelighed i udførelsen af rengøringsopgaver.
– Udvikle og opretholde en professionel og præsentabel fremtræden.
– Vise initiativ ved at identificere og løse problemer relateret til rengøringsopgaver.
– Demonstrere evnen til at håndtere stress og pres under travle perioder.
– Dyrke en positiv arbejdsetik og være dedikeret til personlig og faglig udvikling inden for rengøringsbranchen.

Sport
Faglige målSociale målPersonlige mål
Eleven kan:
– forklare grundlæggende principper inden for anatomi og fysiologi relateret til sport og motion.
– demonstrere korrekte teknikker i forskellige sportsaktiviteter, herunder grundlæggende boldspil og konditionstræning.
– forstå og anvende elementære træningsprincipper for at forbedre fysisk kondition og styrke.
– forklare betydningen af ernæring og hydrering i forhold til sportspræstation og restitution.
– identificere og anvende sikkerhedsforanstaltninger og førstehjælpsprincipper i forbindelse med sport og motion.
Eleven kan:
– samarbejde effektivt i forskellige holdkonstellationer og vise respekt for holdkammerater og trænere.
– kommunikere klart og konstruktivt inden for sportsmiljøet.
– håndtere både sejre og nederlag med sportsånd og respekt for modstanderen.
– demonstrere fair play og etisk adfærd i konkurrence- og træningssituationer.
– bidrage til et positivt og inkluderende miljø inden for sport og motion.



Eleven kan:
– sætte og forfølge personlige mål for fysisk aktivitet og træning.
– vise selvstændighed i planlægning og gennemførelse af træningsprogrammer.
– reflektere over egne styrker, svagheder og fremskridt inden for sport og motion.
– håndtere stress og pres ved hjælp af sunde copingstrategier inden for sportsmiljøet.
– udvise disciplin og vedholdenhed i forhold til træning og sportsdeltagelse.
Sundhed
Faglige målSociale målPersonlige mål
Eleven kan:
– identificere og forklare grundlæggende anatomi og fysiologi i kroppen.
– anvende basal førstehjælp ved mindre skader og ulykker.
– redegøre for betydningen af en sund kost og motion for kroppens funktion.
– identificere og håndtere hygiejniske forhold i relation til sundhed og krop.
– bruge grundlæggende metoder til at måle og vurdere fysiske helbredstilstande.
Eleven kan:
– samarbejde i gruppearbejde om sundhedsrelaterede emner.
– demonstrere empati og respekt i kommunikation med medstuderende og sundhedsprofessionelle.
– give konstruktiv feedback og modtage feedback fra andre.
– deltage aktivt i diskussioner om sundhedsfremme og sygdomsforebyggelse.
– håndtere konflikter og uenigheder på en konstruktiv måde.



Eleven kan:
– reflektere over egne sundhedsvaner og træffe informerede valg for egen sundhed.
– udvise selvstændighed og ansvarlighed i forhold til egen sundhedspraksis.
– håndtere stress og pressede situationer ved at anvende stresshåndteringsmetoder.
– identificere og arbejde på personlige mål for egen sundhed og trivsel.
– vise åbenhed over for mangfoldighed og forskellige perspektiver inden for sundhed og krop.



Mål for almene fag er målene for FGU G-niveau.

Gennemse altid AI-genereret materiale kritisk

© Copyright DIDAK CVR-nr. 44387360