Botræning
Faglige mål | Sociale mål | Personlige mål |
Eleven kan: – identificere og anvende grundlæggende hygiejneprincipper i daglige rutiner. – genkende og anvende basale madlavningsfærdigheder for at forberede enkle måltider. – forstå og håndtere grundlæggende økonomiske begreber, såsom budgettering af indkomst og udgifter i forhold til daglige behov. – genkende og anvende sikkerhedsforanstaltninger i hjemmet, herunder brandsikkerhed og førstehjælp. | Eleven kan: – kommunikere effektivt med andre om daglige behov og ønsker. – samarbejde med andre for at løse enkle opgaver og udføre fælles ansvarsområder i hjemmet. – identificere og respektere forskelle mellem individuelle og fælles behov i et fællesskab. – demonstrere konfliktløsningsfærdigheder og udtrykke følelser på en konstruktiv måde. – opsøge venskaber, samvær og hygge. | Eleven kan: – udvise selvstændighed ved at udføre grundlæggende opgaver uden væsentlig støtte. – udvikle og opretholde personlige rutiner for at styrke en sund livsstil. – identificere personlige styrker og svagheder og arbejde på at forbedre sig selv. – vise en positiv selvopfattelse og værdighed i håndtering af daglige udfordringer. |
Byggeri og bolig
Faglige mål | Sociale mål | Personlige mål |
Eleven kan: – identificere og anvende grundlæggende begreber inden for byggeri og boligindretning. – demonstrere kendskab til basale byggematerialer og deres anvendelse. – læse og forstå enkle byggetegninger og grundplaner. – udføre simple målinger og beregninger i forbindelse med byggeprojekter. – identificere og forklare grundlæggende byggeteknikker og konstruktioner. | Eleven kan: – samarbejde effektivt i en gruppe under praktiske opgaver. – kommunikere klart og tydeligt omkring egne ideer og løsningsforslag. – give og modtage konstruktiv feedback i en positiv og respektfuld tone. – demonstrere ansvarlighed ved at overholde deadlines og bidrage aktivt til fælles opgaver. – udvise empati og lytte aktivt til andres synspunkter og behov. | Eleven kan: – udvise selvstændighed ved at tage initiativ og løse opgaver uden konstant opsyn. – kan vise nysgerrighed og interesse for nye trends og udviklinger inden for byggeri og boligindretning. – håndtere frustration og udfordringer ved at fastholde en positiv attitude og søge løsningsorienterede tilgange. – reflektere over egne styrker og svagheder og arbejde målrettet på personlig udvikling. – demonstrere en bevidsthed om bæredygtighed og miljøhensyn i forbindelse med bygge- og indretningsopgaver. |
Computer og medier
Faglige mål | Sociale mål | Personlige mål |
Eleven kan: – Identificere og anvende grundlæggende computerterminologi. – Bruge en computer til at oprette, gemme og åbne filer. – Demonstrere grundlæggende forståelse af styresystemet og filsystemet. – Udføre enkle opgaver i tekstbehandling, som at oprette og redigere dokumenter. – Forstå grundlæggende principper for internetbrug, herunder at navigere på websider. – Anvende grundlæggende programmeringstermer og begreber. – Demonstrere kendskab til grundlæggende digital billed- og videoredigering. – Identificere og forstå grundlæggende it-sikkerhedskoncepter. | Eleven kan: – Samarbejde med andre i løsningen af computer- og medieopgaver. – Demonstrere god digital kommunikationsetikette. – Hjælpe klassekammerater med at løse it-relaterede udfordringer. – Respektere andres intellektuelle ejendom online. – Arbejde effektivt i grupper ved brug af digitale værktøjer. – Give og modtage konstruktiv feedback på digitale projekter. | Eleven kan: – Demonstrere selvstændighed i brugen af computere og digitale medier. – Vise interesse for at lære nye it-færdigheder og teknologier. – Udtrykke sig klart og effektivt ved hjælp af digitale kommunikationsværktøjer. – Demonstrere ansvarlighed i forhold til tid og opgavehåndtering inden for computer- og mediearbejde. – Vise nysgerrighed og kreativitet ved at eksperimentere med digitale værktøjer. – Opbygge en positiv holdning og selvtillid i forhold til brugen af computere og medier. |
Kundeservice
Faglige mål | Sociale mål | Personlige mål |
Eleven kan: – Identificere og anvende grundlæggende begreber og principper inden for kundeservice. – Demonstrere kendskab til virksomhedens produkter/tjenester og kunne formidle denne viden til kunder. – Anvende basale kommunikationsfærdigheder, herunder telefonisk og skriftlig kommunikation, for at besvare kundehenvendelser. – Lære og bruge virksomhedens it-systemer og software til registrering og opfølgning af kundehenvendelser. – Udføre enkle problemløsningsopgaver og afdække kundens behov for at yde tilfredsstillende service. | Eleven kan: – Samarbejde effektivt med kolleger for at løse kundeudfordringer og sikre en ensartet kundeoplevelse. – Demonstrere empati og forståelse over for kundernes behov og bekymringer. – Håndtere konfliktsituationer konstruktivt og professionelt. – Udveksle information og feedback med kolleger for at forbedre teamets samlede performance. – Arbejde proaktivt med at opretholde en positiv atmosfære og et samarbejdsvilligt miljø på arbejdspladsen. | Eleven kan: – Demonstrere ansvarlighed og pålidelighed i forhold til arbejdsopgaver og deadlines. – Udvikle og vedligeholde gode tidsstyringsfærdigheder for at håndtere flere kundehenvendelser samtidigt. – Vise en positiv holdning og engagement i arbejdet for at skabe en behagelig kundeoplevelse. – Kontinuerligt forbedre egne færdigheder og viden inden for kundeservice gennem læring og feedback. – Reflektere over egen præstation og være åben for personlig udvikling for at styrke professionelle kompetencer. |
Landbrug og natur
Faglige mål | Sociale mål | Personlige mål |
Eleven kan: – identificere og navngive grundlæggende landbrugsafgrøder og dyrearter. – anvende basale principper for jordforvaltning og plantevækst. – udføre enkle landbrugsopgaver som såning, høstning og dyrepleje under vejledning. – forstå og anvende grundlæggende landbrugsteknikker og -værktøjer. – forklare de basale trin i fødevareproduktionen fra jord til bord. | Eleven kan: – samarbejde med andre i landbrugsmæssige opgaver og projekter. – kommunikere effektivt om landbrugsrelaterede emner med både fagfolk og interessenter. – demonstrere respekt for naturen og miljøet i landbrugspraksis. – arbejde i teams og bidrage aktivt til gruppearbejde. – udvikle og opretholde sunde relationer med kolleger og andre aktører i landbrugssektoren. | Eleven kan: – udvise ansvarlighed og pålidelighed i udførelsen af landbrugsopgaver. – vise interesse og engagement i at lære om bæredygtige landbrugspraksisser. – håndtere udfordringer og problemer med vedholdenhed og kreativitet. – udvikle en bevidsthed om egen rolle i landbrugssektoren og personlig værdi for lokalsamfundet. – demonstrere etisk adfærd og overholde sikkerhedsstandarder i arbejdet inden for landbrug og natur. |
Mad og køkken
Faglige mål | Sociale mål | Personlige mål |
1. Grundlæggende madlavningsfærdigheder – Eleven kan: – Håndtere og anvende køkkenredskaber korrekt. – Forberede enkle retter baseret på opskrifter. – Anvende grundlæggende teknikker som skæring, hakning og stegning. 2. Hygiejne og fødevaresikkerhed Eleven kan: – Demonstrere viden om vigtigheden af god personlig hygiejne i køkkenet. – Anvende korrekte procedurer for opbevaring og håndtering af fødevarer. – Identificere og undgå krydskontaminering i køkkenet. | 1. Samarbejde i køkkenet Eleven kan: – Arbejde effektivt i grupper for at forberede måltider. – Dele opgaver og ansvar med andre i køkkenet. – Give og modtage konstruktiv feedback i en gruppesituation. 2. Kommunikere om madlavning Eleven kan: – Udtrykke sig klart om ingredienser, opskrifter og teknikker. – Lytte aktivt til andre for at forstå deres ideer og input. – Forklare egne valg og beslutninger i forhold til madlavning. | 1. Planlægge og organisere i køkkenet Eleven kan: – Oprette en simpel madplan for en uge. – Organisere indkøb af ingredienser og planlægge tilstrækkelige mængder. – Demonstrere evnen til at arbejde effektivt med tidsstyring i køkkenet. 2. Udvikle kreativitet og nysgerrighed Eleven kan: – Eksperimentere med smagskombinationer og ingredienser. – Vise interesse for forskellige køkkentraditioner og madkulturer. – Tør prøve nye opskrifter og tilpasse dem efter egne præferencer. 3. Håndtere udfordringer og fejl Eleven kan: – Takle uforudsete problemer i køkkenet med ro og beslutsomhed. – Lære af fejl og bruge dem som en mulighed for personlig vækst. – Demonstrere vedholdenhed i arbejdet med at forbedre madlavningsfærdigheder. |
Metal og industri
Faglige mål | Sociale mål | Personlige mål |
1. Eleven kan identificere og anvende grundlæggende metal- og industriteknikker: – Måle og markere materialer korrekt. – Anvende håndværktøj og maskiner sikkert og effektivt. 2. Eleven kan forstå og tolke tekniske tegninger: – Identificere symboler og mål på tekniske tegninger. – Overføre information fra tegninger til praktisk arbejde. 3. Eleven kan udføre enkle svejse- og lodningsopgaver: – Anvende sikkerhedsprocedurer ved svejsning og lodning. – Udføre grundlæggende svejse- og lodningsopgaver med nøjagtighed. | 1. Eleven kan samarbejde effektivt i et team: – Bidrage konstruktivt til gruppediskussioner. – Respektere andres ideer og bidrag. 2. Eleven kan kommunikere klart og præcist: – Udtrykke sig tydeligt både mundtligt og skriftligt. – Give og modtage konstruktiv feedback. 3. Eleven kan løse konflikter konstruktivt: – Identificere og håndtere konflikter på en professionel måde. – Arbejde mod fælles løsninger og forståelse. | 1. Eleven kan demonstrere ansvarlighed og pålidelighed: – Møde deadlines og opfylde arbejdsforpligtelser. – Tage ansvar for egne handlinger og beslutninger. 2. Eleven kan vise initiativ og selvstændighed: – Tage aktiv del i opgaver uden at vente på instruktioner. – Identificere og løse problemer proaktivt. 3. Eleven kan håndtere stress og pres: – Bevare roen under tidspressede situationer. – Anvende stresshåndteringsstrategier ved udfordrende opgaver. |
Miljø og genbrug
Faglige mål | Sociale mål | Personlige mål |
Eleven kan: – identificere og klassificere forskellige typer affald og genkende deres miljømæssige påvirkninger. – forklare grundlæggende principper for genanvendelse og genbrug og identificere genanvendelige materialer. – udføre simpel affaldssortering i overensstemmelse med gældende regler og retningslinjer. – demonstrere grundlæggende viden om bæredygtige produktionsmetoder og materialer. – anvende simple metoder til at reducere og minimere affaldsmængder i hverdagen. | Eleven kan: – samarbejde effektivt i grupper for at løse opgaver og projekter relateret til miljø og genbrug. – udveksle ideer og information konstruktivt med klassekammerater og lærere. – demonstrere respekt for andres synspunkter og erfaringer, især i forhold til miljømæssige spørgsmål. – deltage aktivt i diskussioner om miljøansvar og bevidst forbrug. – præsentere og formidle miljøvenlige praksisser og genbrugsinitiativer til forskellige målgrupper. | Eleven kan: – udvikle personlige vaner og rutiner, der understøtter bæredygtige livsstilsmuligheder. – demonstrere ansvarlighed ved at efterleve regler og retningslinjer for affaldssortering og genbrug. – vise bevidsthed om sit eget miljøaftryk og identificere måder at reducere det på. – udvise initiativ ved at deltage i frivillige aktiviteter eller projekter, der fremmer miljøbevidsthed og genbrug. – reflektere over personlige holdninger og værdier i forhold til miljømæssige spørgsmål og tilpasse dem for at støtte bæredygtige praksisser. |
Motor og mekanik
Faglige mål | Sociale mål | Personlige mål |
1. Grundlæggende Motorteknik. Eleven kan: – Identificere og forklare grundlæggende motordele og deres funktioner. – Udføre enkle vedligeholdelsesopgaver på en motor, såsom olieskift og luftfilterudskiftning. 2. Mekaniske Principper. Eleven kan: – Anvende elementære mekaniske principper til at forklare bevægelse, kraft og energi i et mekanisk system. – Demonstrere kendskab til grundlæggende mekaniske værktøjer og deres korrekte anvendelse. 3. Diagnoseteknikker. Eleven kan: – Identificere almindelige motorproblemer og udføre en basal fejlfinding. – Anvende enkle diagnoseværktøjer til at identificere fejl i mekaniske systemer. | 1. Samarbejde i et Team. Eleven kan: – Arbejde effektivt som en del af et team for at løse opgaver og udfordringer. – Bidrage konstruktivt til gruppediskussioner omkring løsninger og problemstillinger. 2. Kommunikation. Eleven kan: – Udtrykke sig klart og tydeligt omkring tekniske emner i både skrift og tale. – Lytte aktivt og forstå andres synspunkter og bidrag. 3. Konflikthåndtering. Eleven kan: – Håndtere konflikter konstruktivt og finde løsninger i samarbejde med andre. – Demonstrere evnen til at løse uoverensstemmelser og bevare et positivt arbejdsmiljø. | 1. Ansvarlighed. Eleven kan: – Tage ansvar for egne opgaver og forpligtelser i uddannelsen. – Demonstrere pålidelighed og punktlighed i opgaveaflevering og mødedeltagelse. 2. Selvstændig Læring. Eleven kan: – Vise interesse for at lære nyt og demonstrere evnen til selvstændig research. – Identificere egne læringsbehov og træffe initiativ til at dække disse behov. 3. Kvalitetsbevidsthed. Eleven kan: – Stræbe efter høj kvalitet i udførelsen af opgaver og projekter. – Vurdere og forbedre egne arbejdsresultater gennem refleksion og feedback |
Musik
Faglige mål | Sociale mål | Personlige mål |
Eleven kan: – identificere grundlæggende musikalske begreber som takt, toneart og rytme. – genkende og navngive de mest almindelige musikinstrumenter og deres lyde. – skelne mellem forskellige musikgenrer og beskrive kendetegnene ved dem. – deltage i enkle musikalske aktiviteter som at synge enkle sange, spille lette rytmer på instrumenter eller klappe takter. | Eleven kan: – samarbejde med andre i musikalske aktiviteter og lytte aktivt til andres bidrag. – udtrykke sig kreativt og respektere andres idéer og udtryksformer. – give og modtage konstruktiv feedback i en gruppesammenhæng. – deltage aktivt i fællesskabet og bidrage til at skabe en positiv og inkluderende atmosfære. | Eleven kan: – udtrykke egne følelser og oplevelser gennem musik og kunstneriske udtryksformer. – udvikle en personlig interesse for og engagement i musik og kunst. – håndtere udfordringer og fejltagelser i musikalske aktiviteter med vedholdenhed og optimisme. – reflektere over egne præstationer og sætte personlige mål for musikalsk udvikling. |
Rengøring
Faglige mål | Sociale mål | Personlige mål |
Eleven kan: – Identificere og anvende relevante rengøringsmidler og redskaber korrekt. – Udføre grundlæggende rengøringsopgaver, herunder støvsugning, gulvvask, og overfladerengøring. – Kende og følge hygiejnestandarder og procedurer inden for rengøring. – Organisere og prioritere rengøringsopgaver for effektivt tidsforbrug. – Genkende og håndtere forskellige typer affald på en miljøvenlig måde. | Eleven kan: – Samarbejde konstruktivt med kollegaer og overordnede for at opnå fælles rengøringsmål. – Demonstrere effektiv kommunikation med kunder, kollegaer og ledelse. – Udtrykke sig høfligt og respektfuldt over for andre i arbejdssammenhæng. – Vise ansvarlighed ved at anerkende og håndtere feedback konstruktivt. – Bidrage til et positivt arbejdsmiljø ved at udvise samarbejdsvilje og fleksibilitet. | Eleven kan: – Demonstrere selvstændighed og pålidelighed i udførelsen af rengøringsopgaver. – Udvikle og opretholde en professionel og præsentabel fremtræden. – Vise initiativ ved at identificere og løse problemer relateret til rengøringsopgaver. – Demonstrere evnen til at håndtere stress og pres under travle perioder. – Dyrke en positiv arbejdsetik og være dedikeret til personlig og faglig udvikling inden for rengøringsbranchen. |
Sport
Faglige mål | Sociale mål | Personlige mål |
Eleven kan: – forklare grundlæggende principper inden for anatomi og fysiologi relateret til sport og motion. – demonstrere korrekte teknikker i forskellige sportsaktiviteter, herunder grundlæggende boldspil og konditionstræning. – forstå og anvende elementære træningsprincipper for at forbedre fysisk kondition og styrke. – forklare betydningen af ernæring og hydrering i forhold til sportspræstation og restitution. – identificere og anvende sikkerhedsforanstaltninger og førstehjælpsprincipper i forbindelse med sport og motion. | Eleven kan: – samarbejde effektivt i forskellige holdkonstellationer og vise respekt for holdkammerater og trænere. – kommunikere klart og konstruktivt inden for sportsmiljøet. – håndtere både sejre og nederlag med sportsånd og respekt for modstanderen. – demonstrere fair play og etisk adfærd i konkurrence- og træningssituationer. – bidrage til et positivt og inkluderende miljø inden for sport og motion. | Eleven kan: – sætte og forfølge personlige mål for fysisk aktivitet og træning. – vise selvstændighed i planlægning og gennemførelse af træningsprogrammer. – reflektere over egne styrker, svagheder og fremskridt inden for sport og motion. – håndtere stress og pres ved hjælp af sunde copingstrategier inden for sportsmiljøet. – udvise disciplin og vedholdenhed i forhold til træning og sportsdeltagelse. |
Sundhed
Faglige mål | Sociale mål | Personlige mål |
Eleven kan: – identificere og forklare grundlæggende anatomi og fysiologi i kroppen. – anvende basal førstehjælp ved mindre skader og ulykker. – redegøre for betydningen af en sund kost og motion for kroppens funktion. – identificere og håndtere hygiejniske forhold i relation til sundhed og krop. – bruge grundlæggende metoder til at måle og vurdere fysiske helbredstilstande. | Eleven kan: – samarbejde i gruppearbejde om sundhedsrelaterede emner. – demonstrere empati og respekt i kommunikation med medstuderende og sundhedsprofessionelle. – give konstruktiv feedback og modtage feedback fra andre. – deltage aktivt i diskussioner om sundhedsfremme og sygdomsforebyggelse. – håndtere konflikter og uenigheder på en konstruktiv måde. | Eleven kan: – reflektere over egne sundhedsvaner og træffe informerede valg for egen sundhed. – udvise selvstændighed og ansvarlighed i forhold til egen sundhedspraksis. – håndtere stress og pressede situationer ved at anvende stresshåndteringsmetoder. – identificere og arbejde på personlige mål for egen sundhed og trivsel. – vise åbenhed over for mangfoldighed og forskellige perspektiver inden for sundhed og krop. |
Mål for almene fag er målene for FGU G-niveau.