Fag og kernestof
Afsætning Niveau F. • Emne 1. Virksomhedsforståelse: Traditionel forretningsmodel offline, Distributionskæde, Købelov • Emne 2. Efterspørgsel: Målgrupper og segmentering på Business to Consumer (B2C) markedet, Segmenteringskriterier på B2C-markedet (demografi, adfærd og livsstil), Livsstilsmodel, Behov og købemotiver på B2C-markedet, Trends • Emne 3. Udbud: Snæver og bred konkurrence • Emne 4. Marketingmix: Produkt, Serviceydelse/fysisk produkt: Kendetegn, Sortiment, Place, Beliggenhedsformer, Pris, Kalkulationsfaktor, Grundlæggende prismatch, Promotion, Online markedsføring: Sociale medier • Emne 5. Service og kundebetjening: God/dårlig kundeservice og -rådgivning, Personlig fremtræden og kommunikation, Kundetyper
Afsætning Niveau E. • Emne 1. Virksomhedsforståelse: Traditionel forretningsmodel offline, Distributionskæde, Købelov • Emne 2. Efterspørgsel: Målgrupper og segmentering på Business to Consumer (B2C) markedet, Segmenteringskriterier på B2C-markedet (demografi, adfærd og livsstil), Livsstilsmodel, Købsadfærd på B2C-markedet (behov, købemotiver, købevaner, købstyper, køberoller og beslutningsproces), Trends • Emne 3. Udbud: Snæver og bred konkurrence • Emne 4. Marketingmix: Produkt, Serviceydelse/fysisk produkt: Kendetegn, Sortiment, Place, Beliggenhedsformer, Pris, Kalkulationsfaktor, Grundlæggende prismatch, Promotion, Online markedsføring: Sociale medier • Emne 5. Service og kundebetjening: God/dårlig kundeservice og -rådgivning, Personlig fremtræden og kommunikation, Kundetyper
Afsætning Niveau D. • Emne 1. Virksomhedsforståelse: Forretningsmodeller og -koncepter online/offline, SWOT, Distributionskæde, Købelov • Emne 2. Efterspørgsel: Målgrupper og segmentering på Business to Consumer (B2C) markedet, Segmenteringskriterier (online/offline) på B2C-markedet (demografi, adfærd og livsstil), Livsstilsmodeller, Købsadfærd (online/offline) på B2C-markedet (behov, købemotiver, købevaner, købstyper, køberoller og beslutningsproces), Trends • Emne 3. Udbud: Snæver til bred konkurrence, Markedsopdeling (effektivt og latent marked) • Emne 4. Marketingmix: Produkt, Serviceydelse/fysisk produkt: Kendetegn, Kvalitet, Sortiment, Place, Beliggenhedsformer, Channel marketing (single, multi, cross og omni), Kædetyper og specialbutikker, Pris, Metoder for prisfastsættelse (kalkulationsfaktor, retrograd, fordeling og psykologiske), Grundlæggende prismatch, Promotion, Online markedsføring: Hjemmeside og webshop, Sociale medier • Emne 5. Service og kundebetjening: God/dårlig kundeservice og -rådgivning, Servicekoncepter og servicepakken
Afsætning Niveau C. • Emne 1. Virksomhedsforståelse: Forretningsmodeller og -koncepter online/offline, SWOT, Distributionskæde, Kendetegn for Business to Consumer (B2C) og Business to Business (B2B), Delmarkeder på B2B, Købelov • Emne 2. Efterspørgsel: Målgrupper og segmentering på Business to Consumer (B2C) markedet, Segmenteringskriterier (online/offline) på B2C-markedet (demografi, adfærd og livsstil), Livsstilsmodeller, Købsadfærd (online/offline) på B2C-markedet (behov, købemotiver, købevaner, købstyper, køberoller og beslutningsproces), Trends • Emne 3. Udbud: Snæver til bred konkurrence, Markedsopdeling (effektivt og latent marked) • Emne 4. Marketingmix: Produkt, Serviceydelse/fysisk produkt: Kendetegn, Kvalitet, Sortiment, Place, Beliggenhedsformer, Channel marketing (single, multi, cross og omni), Kædetyper og specialbutikker, Pris, Metoder for prisfastsættelse (kalkulationsfaktor, retrograd, fordeling og psykologiske), Grundlæggende prismatch, Promotion, Online markedsføring: Hjemmeside, webshop og app, Sociale medier, Cookies • Emne 5. Service og kundebetjening: God/dårlig kundeservice og -rådgivning, Servicekoncepter og servicepakken
Biologi Niveau F. 1. Økologiske sammenhænge o Samspil mellem arter og deres omgivende miljø o Et eksempel på stofkredsløb 2. Grundlæggende fysiologi og anatomi hos mennesker eller dyr o Oversigt over kroppens organer o Et udvalgt organsystem eller bevægeapparatets opbygning og funktion 3. Grundlæggende viden om mikroorganismer o Eksempler og betydning for erhvervsretningen 4. Cellebiologi o Overordnet opbygning af pro- og eucaryote celler 5. Biokemiske processer o Fotosyntese o Respiration o Gæring 6. Enzymer o Overordnet opbygning og funktion 7. Makromolekyler o Overordnet opbygning og biologisk funktion af kulhydrater, fedt, proteiner og DNA 8. Evolutionsbiologi o Eksempler på evolutionsmekanismer 9. Nedarvning o Nedarvningsprincipper o Oversættelse af gen til protein (det centrale dogme) o Mutation
Biologi Niveau E. 1. Økologiske sammenhænge o Samspil mellem arter og deres omgivende miljø o Samspil mellem arter, fødekæder og fødenet o Et eksempel på stofkredsløb 2. Fysiologi og anatomi hos mennesker eller dyr o Oversigt over kroppens organsystemer o Et udvalgt organsystems opbygning og funktion o Et eksempel på en overordnet hormonel regulering 3. Mikroorganismer o Eksempler og betydning for erhvervsretningen 4. Cellebiologi o Overordnet opbygning af pro- og eucaryote celler o Membranprocesser
Biologi Niveau D. 1. Økologiske sammenhænge o Samspil mellem arter og deres omgivende miljø o Samspil mellem arter, fødekæder og fødenet o Et eksempel på stofkredsløb o Biodiversitet 2. Fysiologi og anatomi hos mennesker eller dyr o Oversigt over kroppens organsystemer o Et udvalgt organsystems opbygning og funktion o Forplantningsorganers opbygning og overordnede hormonelle regulering 3. Mikroorganismer o Eksempler og betydning for erhvervsretningen 4. Cellebiologi - overordnet opbygning af pro- og eucaryote celler
Biologi Niveau C. 1. Økologiske sammenhænge o Samspil mellem arter og deres omgivende miljø o Samspil mellem arter, fødekæder og fødenet o Et eksempel på stofkredsløb o Biodiversitet 2. Fysiologi og anatomi hos mennesker eller dyr o Oversigt over kroppens organsystemer o Et udvalgt organsystems opbygning og funktion o Forplantningsorganers opbygning og overordnede hormonelle regulering 3. Mikrobiologi o Mikroorganismers betydning i erhvervsretningen o Vækst og vækstfaktorer 4. Cellebiologi - overordnet opbygning af pro- og eucaryote celler - membranprocesser 5. Biokemiske processer, - fotosyntese, - respiration - gæring 6. Enzymer - overordnet opbygning og funktion 7. Makromolekyler - overordnet opbygning og biologisk funktion af kulhydrater, fedt, proteiner og DNA 8. Evolutionsbiologi -eksempler på evolutionsmekanismer 9. Nedarvning - nedarvningsprincipper, - oversættelse af gen til protein (det centrale dogme), - mutation
Dansk Niveau F. kommunikation og læsning: 1. Kommunikationsanalyse, 2. multimodal kommunikation og repræsentationsformer, 3. argumentation og 4. anvendelse af læse- og kommunikationsstrategier i forhold til læste, sete og hørte tekster. Fortolkning og tekstarbejde: 1. Grundlæggende danskfaglige metoder modeller til iagttagelse analyse, fortolkning, og vurdering, 2. dansksprogede tekster, heriblandt fiktion, faktion og nonfiktion, og mundtligt stof af relevans for den uddannelse eller det uddannelsesområde, eleven eller lærlingen har valgt, hvor tekster fra nyere tid prioriteres og 3. forskellige medier samt erhvervskommunikative og massekommunikative teksttyper, erhvervskommunikative tekster kan omfatte virksomheders eksterne og interne kommunikation.
Dansk Niveau E. kommunikation og læsning: 1. Kommunikationsanalyse, 2. multimodal kommunikation og repræsentationsformer, 3. argumentation, 4. anvendelse af læse- og kommunikationsstrategier i forhold til læste, sete og hørte tekster og 5. sprogiagttagelse, herunder grammatik, sprogbrug og sproglige normer. Fortolkning og tekstarbejde: 1. Grundlæggende danskfaglige metoder modeller til iagttagelse analyse, fortolkning, og vurdering, 2. dansksprogede tekster, heriblandt fiktion, faktion og nonfiktion, og mundtligt stof af relevans for den uddannelse eller det uddannelsesområde, eleven eller lærlingen har valgt, hvor tekster fra nyere tid prioriteres og 3. forskellige medier samt erhvervskommunikative og massekommunikative teksttyper, erhvervskommunikative tekster kan omfatte virksomheders eksterne og interne kommunikation.
Dansk Niveau D. kommunikation og læsning: 1. Kommunikationsanalyse, 2. multimodal kommunikation og repræsentationsformer, 3. argumentation, 4. anvendelse af læse- og kommunikationsstrategier i forhold til læste, sete og hørte tekster og 5. sprogiagttagelse, herunder grammatik, sprogbrug og sproglige normer. Fortolkning og tekstarbejde: 1. Grundlæggende danskfaglige metoder modeller til iagttagelse analyse, fortolkning, og vurdering, 2. dansksprogede tekster, heriblandt fiktion, faktion og nonfiktion, og mundtligt stof af relevans for den uddannelse eller det uddannelsesområde, eleven eller lærlingen har valgt, hvor tekster fra nyere tid prioriteres og 3. forskellige medier samt erhvervskommunikative og massekommunikative teksttyper, erhvervskommunikative tekster kan omfatte virksomheders eksterne og interne kommunikation.
Dansk Niveau C. kommunikation og læsning: 1. Kommunikationsanalyse, 2. multimodal kommunikation og repræsentationsformer, 3. argumentation, 4. anvendelse af læse- og kommunikationsstrategier i forhold til læste, sete og hørte tekster og 5. sprogiagttagelse, herunder grammatik, sprogbrug og sproglige normer. Fortolkning og tekstarbejde: 1. Grundlæggende danskfaglige metoder modeller til iagttagelse analyse, fortolkning, og vurdering, 2. dansksprogede tekster, heriblandt fiktion, faktion og nonfiktion, og mundtligt stof af relevans for den uddannelse eller det uddannelsesområde, eleven eller lærlingen har valgt, hvor tekster fra nyere tid prioriteres, 3. forskellige medier samt erhvervskommunikative og massekommunikative teksttyper, erhvervskommunikative tekster kan omfatte virksomheders eksterne og interne kommunikation og 4. tekstanalyse der perspektiverer en erhvervsmæssig, samfundsmæssig, kulturhistorisk, psykologisk, æstetisk eller anden relevant sammenhæng. Herunder inddrages ældre tekster, der kan bidrage til at belyse kulturelle forskelle i forhold til nutidens tænkning om konkrete erhverv og evt. fremtidig udvikling.
Design Niveau F. Udgangspunktet findes i elevens eller lærlingens egne oplevelser og erfaringer inden for uddannelsesområdet eller i de nære omgivelser. Eleverne eller lærlingene skal arbejde med innovative og kreative processer med fokus på den praktiske udførelse. 1. Simple opmålings- og afbildningsteknikker 2. Grundlæggende stilforståelse med uddannelsesrelevans 3. Grundlæggende farve- og materialelære 4. Simpel modelfremstilling og produktvisualisering 5. Simple arbejdsplaner 6. Arbejde med perception og enkel symbolik 7. Form, funktion og æstetik
Design Niveau E. Udgangspunktet findes i problemstillinger fra uddannelsesområdet/branchen, og der skal arbejdes med innovative og kreative processer. Eleverne eller lærlingene skal arbejde praktisk med problemstillingerne og herigennem få indsigt i stilhistorie og arkitektur inden for branchen. 1. Opmålings- og afbildningsteknikker 2. Stilforståelse med uddannelsesrelevans 3. Farve- og materialelære 4. Modelfremstilling og produktvisualisering 5. Arbejde med perception og symbolik 6. Form, funktion og æstetik 7. Grundlæggende kendskab til ergonomi, teknologisk og miljøforhold inden for branchen 8. Simple designanalysemodeller
Design Niveau D. Udgangspunktet findes i problemstillinger fra uddannelsesområdet/branchen, og der skal arbejdes med innovative og kreative processer. Eleverne eller lærlingene skal arbejde praktisk og teoretisk med problemstillingerne og herigennem få indsigt i stilhistorie og arkitektur inden for branchen. 1. Opmålings- og afbildningsteknikker 2. Stilforståelse med uddannelsesrelevans 3. Farve- og materialelære 4. Modelfremstilling og produktvisualisering 5. Arbejde med perception og symbolik 6. Form, funktion og æstetik 7. Kendskab til ergonomi, miljø- og teknologisk udvikling inden for branchen og i samfundet 8. Designanalysemodeller
Design Niveau C. Udgangspunktet findes i problemstillinger fra uddannelsesområdet/branchen, og der skal arbejdes med innovative og kreative processer. Eleverne eller lærlingene skal arbejde praktisk og teoretisk med problemstillingerne og herigennem få indsigt i stilhistorie, arkitektur og bæredygtighed inden for branchen. 1. Opmålings- og afbildningsteknikker 2. Stilforståelse med uddannelsesrelevans 3. Farve- og materialelære 4. Modelfremstilling og produktvisualisering 5. Portfolio som redskab til præsentation af design 6. Arbejde med perception og forståelse for symbolik 7. Form, funktion og æstetik 8. Kendskab til ergonomi, miljø- og teknologisk udvikling inden for branchen og i samfundet 9. Bæredygtighed 10. Designanalyse- modeller
Erhvervsinformatik Niveau F. Digital myndiggørelse 1. har kendskab til digitale artefakters betydning for arbejdsgange, arbejdets organisering, organisationen og for samfundet. 2. har kendskab til beskyttelse af virksomheders, kunders eller brugeres digitale data. 3. kan i en erhvervsfaglig kontekst gengive de væsentligste forudsætninger, indstillinger, funktionalitet samt intenderet brug for et digitalt artefakt. Erhvervsrettet digital udvikling 4. kan med udgangspunkt i en analyse af et digitalt artefakt fra fagområdet formulere feedback og komme med idéer med henblik på forbedring af artefaktet og brugen af dette. 5. kan under vejledning udføre grundlæggende iterative designprocesser. Teknologisk handleevne og computationel tankegang 6. har kendskab til computationel tankegang til løsning af problemstillinger i en erhvervsfaglig kontekst 7. kan via simpel programmering genkende basale strukturer i et programmeringssprog 8. har kendskab til datatyper og registrering af data
Erhvervsinformatik Niveau E. Digital myndiggørelse 1. kan identificere digitale artefakters betydning for arbejdsgange, arbejdets organisering, organisationen og for samfundet. 2. kan identificere væsentlige forhold ved beskyttelse af virksomheders, kunders eller brugeres digitale data. 3. kan i en erhvervsfaglig kontekst identi-ficere de væsentligste forudsætninger, indstillinger, funktionalitet samt intenderet brug for et digitalt artefakt. Erhvervsrettet digital udvikling 4. kan med udgangspunkt i en analyse af et digitalt artefakt fra fagområdet argumentere for forbedringer af artefaktet og brugen af dette. 5. kan under vejledning udføre iterative designprocesser. Teknologisk handleevne og computationel tankegang 6. kan under vejledning anvende computationel tankegang til løsning af problemstillinger i en erhvervsfaglig kontekst 7. kan via simpel programmering forstå basale strukturer i et programmeringssprog 8. kan tilføje, ændre, udtrække og slette information fra en simpel database
Erhvervsinformatik Niveau D. Digital myndiggørelse 1. kan handle med dømmekraft i komplekse professionelle situationer og redegøre for digitale artefakters betydning for arbejdsgange, arbejdets organisering, organisationen og for samfundet. 2. kan redegøre for beskyttelse af virksomheders, kunders eller brugeres digitale data og har kendskab til de generelle tekniske og samfundsmæssige aspekter af it-sikkerhed. 3. kan i en erhvervsfaglig kontekst redegøre for et digitalt artefakts forudsætninger, indstillinger, funktionalitet samt intenderet brug. Erhvervsrettet digital udvikling 4. kan med udgangspunkt i en analyse af et digitalt artefakt fra fagområdet skitsere forbedringer af artefaktet og brugen af dette. 5. kan under vejledning tilrettelægge og udføre iterative designprocesser Teknologisk handleevne og computational tankegang 6. kan anvende computationel tankegang til løsning af simple problemstillinger i en erhvervsfaglig kontekst 7. kan identificere basale strukturer i et programmeringssprog, anvende grundlæggende programmering til modifikation og skitsere (videre)udvikling af programmer 8. kan redegøre for anvendelse af enkle erhvervsfaglige databaser, samt udtrække information fra disse.
Erhvervsinformatik Niveau C. Digital myndiggørelse 1. kan handle med dømmekraft i komplekse professionelle situationer og vurdere digitale artefakters betydning for arbejdsgange, arbejdets organisering, organisationen og for samfundet. 2. kan redegøre for og diskutere beskyttelse af virksomheders, kunders og brugeres digitale data og for de generelle tekniske og samfundsmæs-sige aspekter af it-sikkerhed. 3. kan i en erhvervsfaglig kontekst analysere et digitalt artefakts forudsætninger, indstillinger, funktionalitet samt intenderet brug. Erhvervsrettet digital udvikling 4. kan med udgangspunkt i en analyse af et digitalt artefakt fra fagområdet redesigne artefaktet og brugen af dette på en værdiskabende måde. 5. kan selvstændigt tilrettelægge og udføre iterative designprocesser Teknologisk handleevne og computational tankegang 6. kan anvende computationel tankegang til løsning af problemstillinger i en erhvervsfaglig kontekst 7. kan identificere basale strukturer i et programmeringssprog og anvende grundlæggende programmering til modifikation og (videre)udvikling af programmer 8. kan redegøre for netværksarkitektur 9. kan redegøre for opbygning af og anvendelse af enkle erhvervsfaglige databaser, udtrække information samt bearbejde information i disse.
Finansiering Niveau C. Finansielle markeder - pengemarkedet, obligationsmarkedet, aktiemarkedet Centralbankerne - centralbankernes hovedopgaver på pengemarkedet og valutamarkedet, internationalt penge- og valutasamarbejde Realkreditinstitutionerne og deres produkter - realkreditinstitutionerne hovedopgaver, analyse af realkreditprodukter Pengeinstitutionerne og deres produkter - pengeinstitutionernes hovedopgaver, analyse af indlåns- og udlånsprodukter Fondsbørser og deres produkter - fondsbørsernes hovedopgaver, analyse af investeringer i aktier og obligationer
Fysik Niveau F. 1. Energikilder, herunder vedvarende energikilder, energiformer, energiomsætning og energiforbrug 2. Eksperimentel og kvantitativ behandling af omsætningen mellem energiformer 3. Behandling af relevante fysiske emner som knytter sig til elevens eller lærlingens erhvervsuddannelse
Fysik Niveau E. 1. Energikilder, herunder vedvarende energikilder, energiformer og energiomsætning 2. Energiforbrug, effekt og virkningsgrad 3. Enkel eksperimentel og kvantitativ behandling af omsætningen mellem energiformer 4. Behandling af enkle relevante fysiske emner som knytter sig til elevens eller lærlingens erhvervsuddannelse
Fysik Niveau D. 1. Energikilder, herunder vedvarende energikilder, energiformer og energiomsætning 2. Energiforbrug, effekt og virkningsgrad 3. Eksperimentel og kvantitativ behandling af omsætningen mellem energiformer 4. Eksperimentel og kvantitativ behandling af et relevant fysisk emne som knytter sig til elevens eller lærlingens erhvervsuddannelse 5. Perspektivering af fysikkens bidrag til forståelse af naturfænomener og tekonlogi- og samfundsudvikling
Fysik Niveau C. 1. Energikilder, herunder vedvarende energikilder, energiformer og energiomsætning 2. Energiforbrug, effekt og virkningsgrad 3. Eksperimentel og kvantitativ behandling af omsætningen mellem energiformer 4. Kraftbegrebet, herunder tyngdekraft og normalkraft 5. Newtons love anvendt på bevægelser i én dimension 6. En krafts arbejde, potentiel- og kinetisk energi 7. Eksperimentel behandling af et relevant fysisk emne som knytter sig til elevens eller lærlingens erhvervsuddannelse 8. Perspektivering af fysikkens bidrag til forståelse af naturfænomener og tekonlogi- og samfundsudvikling
Idræt Niveau F. - Alsidig idrætsudfoldelse - Aktiviteter med fokus på kropsbevidsthed - Træningsprincipper - Idræts- og bevægelsesaktiviteter inden for boldspil, musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter - Fysiologiske tests - Trænings- og opvarmningsprogrammer - Krop, sundhed og trivsel - Aktiviteters betydning for sundhed - Begreber sundhed, livsstil og livskvalitet - Idrætskultur og relationer - Idrætsaktiviteter med fokus på roller og samarbejde
Idræt Niveau E. - Alsidig idrætsudfoldelse - Aktiviteter med fokus på kropsbevidsthed - Træningsprincipper - Idræts- og bevægelsesaktiviteter inden for boldspil, musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter - Fysiologiske tests - Trænings- og opvarmningsprogrammer - Krop, sundhed og trivsel - Sammenhæng mellem aktivitet og sundhed - Træffe sunde valg - Idrætskultur og relationer - Idrætsaktiviteter med fokus på roller og samarbejde
Idræt Niveau D. - Alsidig idrætsudfoldelse - Aktiviteter med fokus på kropsbevidsthed - Træningsprincipper - Idræts- og bevægelsesaktiviteter inden for boldspil, musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter - Fysiologiske tests - Trænings- og opvarmningsprogrammer - Krop, sundhed og trivsel - Grundlæggende arbejdsfysiologi og anatomi - Sammenhæng mellem aktivitet, fysisk form og sundhed - Fagets terminologi - Trænings- og arbejdsteknikker - Hensigtsmæssige arbejds- og træningsteknikker - Forebyggelse af skader ved træning og arbejde - Idrætskultur og relationer - Idrættens betydning for individ, kultur og samfund - Idrætsaktiviteter med fokus på roller og samarbejde - Idrætsaktiviteter med fokus på grundlæggende kommunikation
Idræt Niveau C. - Alsidig idrætsudfoldelse - Aktiviteter med fokus på kropsbevidsthed - Træningsprincipper - Idræts- og bevægelsesaktiviteter inden for boldspil, musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter - Fysiologiske tests - Trænings- og opvarmningsprogrammer - Krop, sundhed og trivsel - Relevant arbejdsfysiologi og anatomi - Sammenhæng mellem aktivitet, fysisk form og sundhed - Fagets terminologi - Trænings- og arbejdsteknikker - Hensigtsmæssige arbejds- og træningsteknikker - Forebyggelse af skader ved træning og arbejde - Idrætskultur og relationer - Idrættens betydning for individ, kultur og samfund - Idrætsaktiviteter med fokus på roller og samarbejde - Idrætsaktiviteter med fokus på grundlæggende kommunikation - Idrætsaktiviteter med fokus på løsning af idrætsfaglige problemstillinger - Kvalitativ og kvantitativ data
Kemi Niveau F. 1. Udvalgte stoffers opbygning og egenskaber 2. Kemiske reaktioner 3. Eksperimentelt arbejde 4. Laboratorie- og kemikaliesikkerhed, herunder håndtering på baggrund af kemikaliemærk- ning 5. Bortskaffelse af kemikalieaffald
Kemi Niveau E. 1. Udvalgte stoffers opbygning og egenskaber 2. Kemiske reaktioner 3. Eksperimentelt arbejde, 4. Laboratorie- og kemikaliesikkerhed, kemikaliemærkning og bortskaffelse af kemikalieaffald 5. Kemiens betydning for den teknologiske udvikling inden for elevens eller lærlingens uddannelsesområde
Kemi Niveau D. 1. Udvalgte stoffers opbygning og egenskaber 2. Kemiske reaktioner 3. Mængdeberegninger 4. Eksperimentelt arbejde, herunder vægt på analyse af data 5. Laboratorie- og kemikaliesikkerhed, kemikaliemærkning og bortskaffelse af kemikalieaffald 6. Kemiens betydning for den teknologiske udvikling inden for elevens eller lærlingens uddannelsesområde
Kemi Niveau C. 1. Udvalgte stoffers opbygning og egenskaber, herunder det kemiske fagsprog 2. Kemiske reaktioner 3. Kemiske bindingstyper, elektronegativitet og blandbarhed 4. Mængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer 5. Eksperimentelt arbejde med anvendelse af forskellige metoder og analyser 6. Laboratorie- og kemikaliesikkerhed og bortskaffelse af kemikalieaffald 7. Kemiens betydning for den samfundsmæssige og teknologiske udvikling og produktion inden for elevens eller lærlingens uddannelsesområde
Matematik Niveau F. 1. Almindelige regneoperationer med tal og konkrete formeludtryk 2. Overslagsregning 3. Regningsarternes hierarki 4. Procentregning 5. Mål og vægt 6. Forholdsregning 7. Anvendelse af regnetekniske hjælpemidler Geometri 1. Enkle plangeometriske figurer (cirkel, trekant og firkant) 2. Enkle rumlige figurer (cylinder og prisme) 3. Målestoksforhold 4. Pythagoras’ læresætning 5. Trigonometri i retvinklede trekanter Funktioner og grafer 1. Koordinatsystemet 2. Forståelse og anvendelse af grafiske fremstillinger i almindelighed 3. Ligefrem proportionalitet med dertil hørende funktioner og grafisk beskrivelse 4. Løsning af ligninger af første grad Statistik 1. Fremstilling og fortolkning af statistiske beskrivelser 2. Læsning, forståelse og vurdering af statistiske fremstillinger 3. Præsentation af statistisk materiale i form af tabeller, diagrammer og grafer 4. Bestemmelse af gennemsnit, typetal og variationsbredde
Matematik Niveau E. 1. Almindelige regneoperationer med tal og konkrete formeludtryk 2. Overslagsregning 3. Procentregning 4. Rentesregning 5. Forholdsregning. 6. Løsning af ligninger af første grad 7. Anvendelse af regnetekniske hjælpemidler Geometri 1. Enkle og sammensatte plangeometriske figurer 2. Rumlige figurer 3. Masse og massefylde 4. Målestoksforhold 5. Pythagoras’ læresætning 6. Trigonometri i retvinklede trekanter Funktioner og grafer 1. Funktionsbegrebet, herunder funktionsbegrebet som model til at beskrive sammenhænge og forandringer 2. Lineære funktioner 3. Omvendt proportionalitet med dertil hørende funktioner og grafisk beskrivelse 4. Løsning af to ligninger med to ubekendte Statistik 1. Fremstilling og fortolkning af statistiske beskrivelser 2. Læsning, forståelse og vurdering af statistiske fremstillinger 3. Præsentation af statistisk materiale i form af tabeller, diagrammer og grafer 4. Fastsættelse af median og kvartilsæt. 5. Hyppighed- og frekvensfunktioner
Matematik Niveau D. 1. Almindelige regneoperationer med tal og symboludtryk, konkrete som abstrakte 2. Brøkregning 3. Procent, potens og rod 4. Anvendelse af regnetekniske hjælpemidler 5. Løsning af ligninger af første grad samt to ligninger med to ubekendte Geometri 1. Plangeometriske figurer 2. Rumlige figurer 3. Trigonometriske formler for retvinklede trekanter samt sinus- og cosinusrelationerne Funktioner og grafer 1. Koordinatsystemet 2. Funktionsbegrebet 3. Ligefrem og omvendt proportionalitet med tilhørende grafisk beskrivelse og løsning af ligninger og uligheder 4. Procentuel vækst, herunder rentesregning, med tilhørende grafisk fremstilling Statistik 1. Empiriske observationssæt, herunder grafiske beskrivelser 2. Udtræk fra database og opstilling af tabeller 3. Grafisk beskrivelse af observationssæt, herunder frekvensfunktioner og sumfunktioner 4. Fastsættelse af fraktiler
Matematik Niveau C. 1. Regneregler, herunder parenteser og regningsarternes hierarki 2. Regning med procent, potenser og rødder 3. Simpel algebraisk manipulation 4. Reduktion 5. Anvendelse af regnetekniske hjælpemidler Geometri 1. Plangeometriske figurer samt punkt, linjer og vinkler 2. Rumlige figurer, herunder rumfang og overfladeareal Funktioner og grafer 1. Koordinatsystemet 2. Lineære funktioner, andengradsfunktioner, eksponentielle funktioner og logaritmefunktioner med tilhørende grafiske afbildninger 3. Regressionsanalyse 4. Løsning af ligninger og simple uligheder Statistik 1. Empiriske observationssæt, herunder grafiske beskrivelser og statistiske deskriptorer 2. Udtræk af data fra database. 3. Konstruktion af tabeller 4. Grafisk beskrivelse af observationssæt, herunder frekvensfunktioner og sumfunktioner 5. Middelværdi, varians og standardafvigelse Trigonometri 1. Enhedscirkelen 2. Sinus, cosinus og deres respektive grafer 3. Trigonometriske funktioner 4. Trigonometriske formler for retvinklede trekanter samt sinus- og cosinusrelationerne Indekstal, rentes- og annuitetsregning 1. Rentesregning, herunder frem- og tilbageskrivning af en kapital, beregning af rentefod, antal terminer og gennemsnitlig procent 2. Årlig effektiv rente 3. Kendskab til årlig omkostning i procent 4. Indextal 5. Annuitetsregning, herunder opsparings- og gældsannuitet, beregning af annuitetsydelse, rentefod og antal ydelser 6. Amortisationsplan
Naturfag Niveau F. 1. Fysik-, kemi- og matematikfaglige beregninger 2. Eksperimentelt arbejde 3. Energi og energiomsætning 4. Stoffers opbygning og egenskaber 5. Kemikalier og sikkerhed Biologisk indhold 1. Cellebiologi 2. Fotosyntese og respiration
Naturfag Niveau E. 1. Fysik-, kemi- og matematikfaglige beregninger 2. Eksperimentelt arbejde 3. Energi og energiomsætning 4. Stoffers opbygning og egenskaber 5. Kemikalier og sikkerhed Biologisk indhold 1. Cellebiologi 2. Fotosyntese og respiration
Naturfag Niveau D. 1. Fysik-, kemi- og matematikfaglige beregninger 2. Eksperimentelt arbejde 3. Beregning med potenser og rødder 4. Energi og energiomsætning 5. Organiske og uorganiske stoffers opbygning og egenskaber 6. Kemikalier og sikkerhed, mærkning af kemikalier og kemikalieaffald Biologisk indhold 1. Cellebiologi 2. Biologisk betydning af DNA
Naturfag Niveau C. 1. Fysik-, kemi- og matematikfaglige beregninger 2. Eksperimentelt arbejde 3. Beregning med logaritmer, potenser og rødder 4. Energi og energiomsætning 5. Organiske og uorganiske stoffers opbygning og egenskaber 6. Mængdeberegninger 7. Kemikalier og sikkerhed, grænseværdier, mærkning af kemikalier og kemikalieaffald Biologisk indhold 1. Cellebiologi 2. Biologisk betydning af DNA
Organisation Niveau C. Ledelse og organisation i historisk perspektiv – klassiske og nyere skoler Organisationsstruktur og design – arbejdsdeling og organisationsprincipper, konfigurationer/idealtyper, organisationsform Motivationsteori – adfærdsmæssigt og humanistisk perspektiv, psykologisk kontrakt Ledelsesteori – leadership, management og coaching, lederroller, menneskesyn, ledergitter, situationsbestemt ledelse Organisationskultur – perspektiver på organisationskultur, kulturdimensioner, kultur og ledelse. Det valgfrie kernestof omfatter ét af følgende områder: Projektledelse – teams, ledelse og organisering af projekter, projektledelse af innovationstiltag Personaleudvikling og ledelse – personlighedsteori, personlighedstest, medarbejderudvikling, lederudvikling Forandringsledelse – ledelse af forandringer, modstand mod forandringer, kommunikationsteori.
Psykologi Niveau F. 1. Udviklingspsykologi a. Menneskets udvikling og udviklingspotentiale i et livslangt perspektiv, herunder betydning af arv, miljø og kultur 2. Socialpsykologi a. Gruppepsykologiske processer, roller og social indflydelse b. Sprog, krop og kommunikation i analoge og digitale sammenhænge c. Konfliktløsning d. Mennesket og de samfundsmæssige betingelser herunder, at forholde sig til og tage del i samfundet
Psykologi Niveau E. 1. Udviklingspsykologi a. Menneskets udvikling og udviklingspotentiale i et livslangt perspektiv, herunder betydning af arv, miljø og kultur 2. Socialpsykologi a. Gruppepsykologiske processer, roller og social indflydelse b. Sprog, krop og kommunikation i analoge og digitale sammenhænge c. Konfliktløsning d. Mennesket og de samfundsmæssige betingelser herunder, at forholde sig til og tage del i samfundet
Psykologi Niveau D. 1. Udviklingspsykologi a. Menneskets udvikling og og udviklingspotentiale i et livslangt perspektiv, herunder betydning af arv, miljø og kultur b. Omsorg, omsorgssvigt, sårbarhed og resiliens 2. Socialpsykologi a. Social adfærd, gruppepsykologiske processer og gruppens betydning for individet b. kommunikation i sociale og faglige sammenhænge og på digitale medier c. Stereotyper og fordomme 3. Kognition og læring a. Psykologiske, sociale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse 4. Personlighed og identitet a. Identitet og personlighed b. Individuelle forskelle i livsstil og håndteringen af udfordringer, herunder stress og coping
Psykologi Niveau C. 1. Udviklingspsykologi a. Menneskets udvikling og udviklingspotentiale i et livslangt perspektiv, herunder betydning af arv, miljø og kultur b. Omsorg, omsorgssvigt, sårbarhed og resiliens 2. Socialpsykologi a. Social adfærd, gruppepsykologiske processer og gruppens betydning for individet b. kommunikation i sociale og faglige sammenhænge og på digitale medier c. Stereotyper, fordomme og diskrimination 3. Kognition og læring a. Psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse b. perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen 4. Personlighed og identitet a. Identitet og personlighed b. Individuelle forskelle i livsstil og håndteringen af udfordringer, herunder stress og coping
Samfundsfag Niveau F. Arbejdsmarkedsforhold Organisationer på arbejdsmarkedet, herunder hovedorganisationer, strukturen i fagforbund og arbejdsgiverforeninger. Overenskomstsystemet og de grundlæggende interessekonflikter imellem arbejdsmarkedets parter, samt det fagretslige system. Det psykiske arbejdsmiljø herunder rettigheder og pligter ved seksuel chikane på arbejdsmarkedet. Politik Demokratibegrebet Tredelingen af magten og grundloven Statsmagtens struktur og rolle, Beslutningsprocesserne i det politiske system. Rollefordelingen mellem stat, region og kommune Mediernes politiske funktion, herunder betydningen af sociale medier. Sociologi Grundlæggende sociologiske forklaringsmodeller med relevans for elevens eller lærlingens uddannelsesområde Samspil mellem teknologi, politik og samfund.
Samfundsfag Niveau E. Arbejdsmarkedsforhold Danske arbejdsmarkedsforhold i lyset af påvirkningen fra internationale markeder. Arbejdskraftens fri bevægelighed og outsourcing. Det psykiske arbejdsmiljø herunder rettigheder og pligter ved seksuel chikane på arbejdsmarkedet. Politik Grundlæggende politiske interesser og interessemodsætninger i dansk og internationalt perspektiv med relevans for elevens eller lærlingens uddannelse. Internationaliseringens, herunder særlig EU´s betydning for dansk politik og økonomi. Aktuelle problemstillinger i medierne. Sociologi Enkle sociologiske forklaringsmodeller til at se geografiske, kønsmæssig og politiske forskelle i befolkningen. Økonomi Grundlæggende udbud og efterspørgsel Naturressourcer, produktionsfaktorer, teknologi. Danmarks BNP og betalingsbalance. Internationale samhandelsforhold og markeder med særlig fokus på EU.
Samfundsfag Niveau D. Politik De politiske partiers standpunkter og ideologiske udgangspunkter. Demokratiske rettigheder. Vælgernes og interesseorganisationernes politiske indflydelse. Velfærdsstaten og forskellige velfærdsmodeller. Sociologi Den teknologiske udvikling, Samfundsudvikling og socialiseringsmønstre, Sociale og kulturelle forklaringsmodeller med relevans for elevens eller lærlingens uddannelse. Arbejdsmarkedsforhold og herunder psykisk arbejdsmiljø og seksuel chikane. Økonomi Målkonflikter, prismekanismer, konkurrenceevne samt balanceproblemer. Simple økonomiske kredsløbsmodeller.
Samfundsfag Niveau C. Politik Aktuelle samfundsmæssige problemstillinger belyst ud fra centrale politiske ideologier. Politiske institutioner og beslutningsprocesser samt mediernes indflydelse. Muligheder og udfordringer ved forskellige velfærdsmodeller. Rettigheder og pligter i et demokratisk samfund og ligestilling mellem kønnene. Arbejdsmarkedspolitik. Sociologi Den teknologiske udvikling, Samfundsudvikling, socialiseringsmønstre og menneskers handlinger i sociale sammenhænge. Sociale og kulturelle forskelle med relevans for elevens eller lærlingens uddannelse. Kvalitativ og kvantitativ metode. Tekst og statistik. Arbejdsmarkedsforhold og herunder psykisk arbejdsmiljø og seksuel chikane. Økonomi Det økonomiske kredsløb. Den politiske styring af økonomien. Samfundsøkonomiske politikker. Danmarks placering i den internationale økonomi.
Teknologi Niveau F. 1. Formulering af problemer 2. Opstilling af løsningsmuligheder 3. Formidling af ideer 4. Bearbejdnings- og fremstillingsteknikker 5. Miljømæssige aspekter i forbindelse med produktionen 6. Materialevalg under hensyntagen til produktion, funktion og pris 7. Anvendelse af enkel naturvidenskabelig viden i forbindelse med produktudvikling
Teknologi Niveau E. 1. Formulering af problemer 2. Ideudvikling, herunder brainstorm og mindmap. 3. Løsningsmuligheder og produktkrav 4. Formidling af relevant faglig dokumentation Bearbejdnings- og fremstillingsprocesser 5. Miljømæssige aspekter i forbindelse med produktion og anvendelse af produktet 6. Materialevalg under hensyntagen til design, produktion, funktion og pris 7. Naturvidenskabelig viden i forbindelse med produktudvikling
Teknologi Niveau D. 1. Formulering af problemer og gennemførelse af systematisk idéudvikling 2. Idéudvikling, herunder brainstorm, mindmap og associationsteknik 3. Begrundet udvælgelse af relevante bearbejdnings- og fremstillingsprocesser 4. Inddragelse af miljømæssige problemstillinger i forbindelse med anvendte materialer, produktion og anvendelse og bortskaffelse af produktet 5. Materialevalg under hensyntagen til målgruppe, design, produktion, funktion og pris 6. Samarbejde i forbindelse med projektorganiserede forløb 7. Viden om den teknologiske udvikling til perspektivering af produktet 8. Begrundelse og anvendelse af naturvidenskabelig viden i forbindelse med produktudvikling.
Teknologi Niveau C. 1. Formulering af problemer og gennemførelse produktudvikling med fokus på systematisk idéudvikling herunder særligt på vurdering af tilvalg og fravalg 2. Idéudvikling, herunder brainstorm, mindmap og associationsteknik 3. Udvælgelse, begrundelse og anvendelse af relevante bearbejdnings- og fremstillingsprocesser og relatere til branchens produktionsformer 4. Udvælgelse af materialer, deres egenskaber, opbygning, og egnethed i forskellige sammenhænge 5. Inddragelse af miljømæssige problemstillinger i forbindelse med anvendte materialer, produktion og anvendelse af produktet, bortskaffelse samt miljøeffekter 6. Udvælgelse af materiale under hensyntagen til aktuelle samfundsmæssige problemstillinger, målgruppe, design, produktion, funktion og pris 7. Anvendelse af naturvidenskabelig viden i forbindelse med produktudvikling 8. Samarbejde med andre i projektorganiserede forløb 9. Opbygning af rapport 10. Anvendelse af visuelle værktøjer
Virksomhedsøkonomi Niveau F. - Emne 1. Virksomheden - Virksomhedstyper - Tre ejerformer - CVR nummer - Købs- og salgsmoms - Momsafregning - Beregne købs- og salgsmoms - Momsafregning - Emne 2. Regnskab - Årsregnskabet - Den økonomiske proces: Fra aktivitet til bilag til regnskab - Resultatopgørelsen - Balancen - Likvide beholdninger - Regnskabsopstilling som udskreven balance fra økonomisystem - Beregne bruttoavance - Bruttoavanceprocent - Resultat - Emne 3. Budget - Bruttoavancebudget - Beregne nettoomsætning (salgspris) - Vareforbrug (kostpris) - Bruttoavance - Bruttoavanceprocent - Emne 4. Omkostninger - Vareforbrug - Beregne kostprisen på en vare/serviceydelse - Emne 5. Logistik - Varelager - Emne 6. Økonomisystem - Virksomhedens brug af et ERP-System - Finansmodul - Rapport (regnskab) - Emne 7. Økonomisk effektivitet - Resultatopgørelsen (øge omsætning og reducere omkostninger)
Virksomhedsøkonomi Niveau E. - Emne 1. Virksomheden - Virksomhedstyper - Tre ejerformer - CVR nummer - Købs- og salgsmoms - Momsafregning - Beregne købs- og salgsmoms - Momsafregning - Emne 2. Regnskab - Årsregnskabet - Den økonomiske proces: Fra aktivitet til bilag til regnskab - Resultatopgørelsen - Balancen - Likvide beholdninger - Regnskabsopstilling som udskreven balance fra økonomisystem - Beregne bruttoavance - Bruttoavanceprocent - Resultat - Emne 3. Budget - Bruttoavancebudget - Budgetkontrol - Beregne nettoomsætning (salgspris) - Vareforbrug (kostpris) - Bruttoavance - Bruttoavanceprocent - Forskel budget og regnskab - Emne 4. Omkostninger - Vareforbrug - Beregne kostprisen på en vare/serviceydelse - Emne 5. Logistik - Varelager - Lagermotiver - Emne 6. Økonomisystem - Virksomhedens brug af et ERP-System - Finansmodul - Lagermodul - Rapport (regnskab) - Emne 7. Økonomisk effektivitet - Resultatopgørelsen (øge omsætning og reducere omkostninger)
Virksomhedsøkonomi Niveau D. - Emne 1. Virksomheden - Virksomhedstyper - Fire ejerformer - Finansieringsformer: - Egenkapital - Fremmedkapital (Banklån og kassekredit) - CVR nummer - Købs- og salgsmoms - Momsafregning - Beregne købs- og salgsmoms - Momsafregning - Emne 2. Regnskab - Årsregnskabet - Den økonomiske proces: Fra aktivitet til bilag til regnskab - Resultatopgørelsen - Balancen - Likvide beholdninger - Regnskabsopstilling som udskreven balance fra økonomisystem - Beregne bruttoavance - Bruttoavanceprocent - Resultat - Anlægsaktiver - Omsætningsaktiver - Egenkapital - Fremmedkapital - Emne 3. Budget - Resultatbudget - Budgetkontrol - Likviditetsbudget på kontant køb og salg - Beregne resultatbudget - Forskel budget og regnskab - Likviditetsbudget med likviditetsreserve primo og ultimo - Emne 4. Omkostninger - Variable- og kapacitetsomkostninger - Afskrivninger - Lønformer - Beregne kostprisen på en vare/serviceydelse - Dækningsbidrag - Emne 5. Logistik - Lagermotiver - Logistikomkostninger - Emne 6. Økonomisystem - Virksomhedens brug af et ERP-System - Indlæsning af bilag - Finansmodul - Lagermodul - Rapporter (regnskab) - Emne 7. Økonomisk effektivitet - Alle poster i årsregnskabet
Virksomhedsøkonomi Niveau C. - Emne 1. Virksomheden - Virksomhedstyper - Fire ejerformer - Finansieringsformer: - Egenkapital - Fremmedkapital (Banklån og kassekredit) - CVR nummer - Købs- og salgsmoms - Momsafregning - Beregne købs- og salgsmoms - Momsafregning - Emne 2. Regnskab - Årsregnskabet - Den økonomiske proces: Fra aktivitet til bilag til regnskab til ny aktivitet - Resultatopgørelsen - Balancen - Likvide beholdninger - Regnskabsopstilling som udskreven balance fra økonomisystem - Beregne bruttoavance - Bruttoavanceprocent - Resultat - Anlægsaktiver - Omsætningsaktiver - Egenkapital - Fremmedkapital - Emne 3. Budget - Kvartalsopdelt resultatbudget - Budgetkontrol - Likviditetsbudget med varekøb og -salg på kredit - Udgift, omkostning, udbetaling - Beregne kvartalsopdelt resultatbudget - Forskel budget og regnskab - Kvartalsopdelt likviditetsbudget med likviditetsreserve primo og ultimo - Emne 4. Omkostninger - Samlede variable- og kapacitetsomkostninger - Dækningsbidrag pr. stk. og i alt - En afskrivning - Forkalkulation ved samhandel med ind- og udland - Emne 5. Logistik - Lagermotiver - Logistikomkostninger - Emne 6. Økonomisystem - Virksomhedens brug af et ERP-System - Indlæsning af bilag - Finansmodul - Debitormodul - Kreditormodul - Lagermodul - Rapporter (regnskab, salg) - Emne 7. Økonomisk effektivitet - Alle poster i årsregnskabet - Beregne bruttoavanceprocent - Dækningsgrad - Overskudsgrad - Indekstal på nettoomsætning og omkostninger.
Genre
artikel
brev
brugsanvisning
dagbog
debatindlæg
digt
dokumentar
drama
erindring
eventyr
folkevise
haiku
instruktion
kortprosa
lærebog
læserbrev
novelle
nyhedsartikel
rapsang
sagprosa
salme
satire
standup
tale
Sproglig stil
formel
du-form med eksempler
humoristisk med sjove eksempler
Emne
Lav prompt