Mål for almene fag er fra Fælles mål.

Almene fag

Dansk

Læsning

Eleven kan

  • styre og regulere sin læseproces og diskutere teksters betydning i deres kontekst.
  • gennemføre målrettet og kritisk informationssøgning.
  • afgøre, hvordan en tekst skal læses.
  • læse komplekse tekster hurtigt og sikkert.
  • anvende ord og udtryks betydning til at forstå komplekse tekster.
  • forstå komplekse tekster.
  • kritisk vurdere teksters udsagn på baggrund af kontekst.

Eleven har viden om

  • kildekritisk søgning.
  • førlæsestrategier | Forberedelse.
  • stavemåde og betydning af ord i alle tekster.
  • ordvalgets betydning for budskabet.
  • metoder til vurdering af teksters formål og perspektiv.
  • metoder til systematisk undersøgelse af tekster.

Fremstilling

Eleven kan

  • udtrykke sig forståeligt, klart og varieret i skrift, tale, lyd og billede i en form, der passer til genre og situation.
  • tilrettelægge proces fra idé til færdigt produkt.
  • disponere og layoute stof så det fremmer hensigten med produktet.
  • fremstille sammenhængende tekster i forskellige genrer og stilarter.
  • respondere på forholdet mellem produktion og genre.
  • fremstille tekster med korrekt grammatik og layout.
  • opstille mål for nye fremstillingsprocesser.

Eleven har viden om

  • komplekse fremstillingsprocesser.
  • målrettede dispositions- og formidlingsmetoder.
  • varierede udtryksformer målrettet forskellige målgrupper.
  • genretræk.
  • korrekt grammatik, stavning, tegnsætning og layout.
  • evalueringsmetoder.

Fortolkning

Eleven kan

  • forholde sig til kultur, identitet og sprog gennem systematisk undersøgelse og diskussion af litteratur og andre æstetiske tekster.
  • reflekteret indleve sig i tekstens univers som grundlag for fortolkning.
  • gennemføre en målrettet analyse af en tekst | Undersøgelse.
  • diskutere bud på et eller flere samlede udsagn på baggrund af undersøgelsen.
  • vurdere teksters udsagn og kvalitet.
  • sætte tekster i relation til mulige fremtidsperspektiver.

Eleven har viden om

  • fortolkningsorienterede læsestrategier.
  • analysemetoder og forståelsesstrategier.
  • metoder til sammenstilling af undersøgelsens elementer.
  • vurderingsmetoder vedrørende teksters kvalitet.
  • metoder til at sætte tekster i relation til mulige fremtidsperspektiver.

Kommunikation

Eleven kan

  • deltage reflekteret i kommunikation i komplekse formelle og sociale situationer.
  • deltage aktivt, åbent og analytisk i dialog.
  • analysere eget og andres kropssprog.
  • diskutere betydningen af digitale kommunikationsteknologier for eget liv og fællesskab.
  • kommunikere aktivt i forskellige sproglige og kulturelle situationer i en globaliseret verden.
  • karakterisere og diskutere sprog i forskellige situationer

Eleven har viden om

  • demokratisk dialog.
  • sammenhæng mellem situation, kultur og kropssprog.
  • sammenhængen mellem digitale teknologier og kommunikation.
  • sammenhæng mellem situation, kultur og sprog.
  • sprog og sprogbrug, sprogets variation og forskellige funktioner.

Engelsk

Mundtlig kommunikation

Eleven kan

Eleven har viden om

Skriftlig kommunikation

Eleven kan

Eleven har viden om

Kultur og samfund

Eleven kan

Eleven har viden om

Fysik/kemi

Undersøgelse

Eleven kan

Eleven har viden om

Modellering

Eleven kan

Eleven har viden om

Perspektivering

Eleven kan

Eleven har viden om

Kommunikation

Eleven kan

Eleven har viden om

Idræt

Alsidig idrætsudøvelse

Eleven kan:

Eleven har viden om

Idrætskultur og relationer

Eleven kan

Eleven har viden om

Krop, træning og trivsel

Eleven kan

Eleven har viden om

Kristendomskundskab

Livsfilosofi og etik

Eleven kan

Eleven har viden om

Bibelske fortællinger

Eleven kan

Eleven har viden om

Kristendom

Eleven kan

Eleven har viden om

Ikke-kristne religioner og andre livsopfattelser

Eleven kan

Eleven har viden om

Matematik

Matematiske kompetencer

Eleven kan

Eleven har viden om

Tal og algebra

Eleven kan

Eleven har viden om

Geometri og måling

Eleven kan

Eleven har viden om

Statistik og sandsynlighed

Eleven kan

Eleven har viden om

Samfundsfag

Politik

Eleven kan

Eleven har viden om

Økonomi

Eleven kan

Eleven har viden om

Sociale og kulturelle forhold

Eleven kan

Eleven har viden om

Samfundsfaglige metoder

Eleven kan

Eleven har viden om

Biologi

Undersøgelse

Eleven kan

Eleven har viden om

Modellering

Eleven kan

Eleven har viden om

Perspektivering

Eleven kan

Eleven har viden om

Kommunikation

Eleven kan

Eleven har viden om

Fransk

Politik

Eleven kan

Eleven har viden om

Økonomi

Eleven kan

Eleven har viden om

Sociale og kulturelle forhold

Eleven kan

Eleven har viden om

Samfundsfaglige metoder

Eleven kan

Eleven har viden om

Geografi

Undersøgelse

Eleven kan

Eleven har viden om

Modellering

Eleven kan

Eleven har viden om

Perspektivering

Eleven kan

Eleven har viden om

Kommunikation

Eleven kan

Eleven har viden om

Historie

Politik

Eleven kan

Eleven har viden om

Økonomi

Eleven kan

Eleven har viden om

Sociale og kulturelle forhold

Eleven kan

Eleven har viden om

Samfundsfaglige metoder

Eleven kan

Eleven har viden om

Gennemse altid AI-genereret materiale kritisk

© Copyright DIDAK CVR-nr. 44387360