Mål for almene fag er fra Fælles mål.
Almene fag
Dansk
Læsning
Eleven kan
- styre og regulere sin læseproces og diskutere teksters betydning i deres kontekst.
- gennemføre målrettet og kritisk informationssøgning.
- afgøre, hvordan en tekst skal læses.
- læse komplekse tekster hurtigt og sikkert.
- anvende ord og udtryks betydning til at forstå komplekse tekster.
- forstå komplekse tekster.
- kritisk vurdere teksters udsagn på baggrund af kontekst.
Eleven har viden om
- kildekritisk søgning.
- førlæsestrategier | Forberedelse.
- stavemåde og betydning af ord i alle tekster.
- ordvalgets betydning for budskabet.
- metoder til vurdering af teksters formål og perspektiv.
- metoder til systematisk undersøgelse af tekster.
Fremstilling
Eleven kan
- udtrykke sig forståeligt, klart og varieret i skrift, tale, lyd og billede i en form, der passer til genre og situation.
- tilrettelægge proces fra idé til færdigt produkt.
- disponere og layoute stof så det fremmer hensigten med produktet.
- fremstille sammenhængende tekster i forskellige genrer og stilarter.
- respondere på forholdet mellem produktion og genre.
- fremstille tekster med korrekt grammatik og layout.
- opstille mål for nye fremstillingsprocesser.
Eleven har viden om
- komplekse fremstillingsprocesser.
- målrettede dispositions- og formidlingsmetoder.
- varierede udtryksformer målrettet forskellige målgrupper.
- genretræk.
- korrekt grammatik, stavning, tegnsætning og layout.
- evalueringsmetoder.
Fortolkning
Eleven kan
- forholde sig til kultur, identitet og sprog gennem systematisk undersøgelse og diskussion af litteratur og andre æstetiske tekster.
- reflekteret indleve sig i tekstens univers som grundlag for fortolkning.
- gennemføre en målrettet analyse af en tekst | Undersøgelse.
- diskutere bud på et eller flere samlede udsagn på baggrund af undersøgelsen.
- vurdere teksters udsagn og kvalitet.
- sætte tekster i relation til mulige fremtidsperspektiver.
Eleven har viden om
- fortolkningsorienterede læsestrategier.
- analysemetoder og forståelsesstrategier.
- metoder til sammenstilling af undersøgelsens elementer.
- vurderingsmetoder vedrørende teksters kvalitet.
- metoder til at sætte tekster i relation til mulige fremtidsperspektiver.
Kommunikation
Eleven kan
- deltage reflekteret i kommunikation i komplekse formelle og sociale situationer.
- deltage aktivt, åbent og analytisk i dialog.
- analysere eget og andres kropssprog.
- diskutere betydningen af digitale kommunikationsteknologier for eget liv og fællesskab.
- kommunikere aktivt i forskellige sproglige og kulturelle situationer i en globaliseret verden.
- karakterisere og diskutere sprog i forskellige situationer
Eleven har viden om
- demokratisk dialog.
- sammenhæng mellem situation, kultur og kropssprog.
- sammenhængen mellem digitale teknologier og kommunikation.
- sammenhæng mellem situation, kultur og sprog.
- sprog og sprogbrug, sprogets variation og forskellige funktioner.
Engelsk
Mundtlig kommunikation
Eleven kan
Eleven har viden om
Skriftlig kommunikation
Eleven kan
Eleven har viden om
Kultur og samfund
Eleven kan
Eleven har viden om
Fysik/kemi
Undersøgelse
Eleven kan
Eleven har viden om
Modellering
Eleven kan
Eleven har viden om
Perspektivering
Eleven kan
Eleven har viden om
Kommunikation
Eleven kan
Eleven har viden om
Idræt
Alsidig idrætsudøvelse
Eleven kan:
Eleven har viden om
Idrætskultur og relationer
Eleven kan
Eleven har viden om
Krop, træning og trivsel
Eleven kan
Eleven har viden om
Kristendomskundskab
Livsfilosofi og etik
Eleven kan
Eleven har viden om
Bibelske fortællinger
Eleven kan
Eleven har viden om
Kristendom
Eleven kan
Eleven har viden om
Ikke-kristne religioner og andre livsopfattelser
Eleven kan
Eleven har viden om
Matematik
Matematiske kompetencer
Eleven kan
Eleven har viden om
Tal og algebra
Eleven kan
Eleven har viden om
Geometri og måling
Eleven kan
Eleven har viden om
Statistik og sandsynlighed
Eleven kan
Eleven har viden om
Samfundsfag
Politik
Eleven kan
Eleven har viden om
Økonomi
Eleven kan
Eleven har viden om
Sociale og kulturelle forhold
Eleven kan
Eleven har viden om
Samfundsfaglige metoder
Eleven kan
Eleven har viden om
Biologi
Undersøgelse
Eleven kan
Eleven har viden om
Modellering
Eleven kan
Eleven har viden om
Perspektivering
Eleven kan
Eleven har viden om
Kommunikation
Eleven kan
Eleven har viden om
Fransk
Politik
Eleven kan
Eleven har viden om
Økonomi
Eleven kan
Eleven har viden om
Sociale og kulturelle forhold
Eleven kan
Eleven har viden om
Samfundsfaglige metoder
Eleven kan
Eleven har viden om
Geografi
Undersøgelse
Eleven kan
Eleven har viden om
Modellering
Eleven kan
Eleven har viden om
Perspektivering
Eleven kan
Eleven har viden om
Kommunikation
Eleven kan
Eleven har viden om
Historie
Politik
Eleven kan
Eleven har viden om
Økonomi
Eleven kan
Eleven har viden om
Sociale og kulturelle forhold
Eleven kan
Eleven har viden om
Samfundsfaglige metoder
Eleven kan
Eleven har viden om